Pierwsze aktywności

Pozostań w ruchu

Nawet jeśli rana na kikucie nie jest do końca zagojona możesz rozpocząć pierwsze ćwiczenia - już na oddziale szpitalnym. Zapytaj Twojego lekarza i fizjoterapeuty jakie ćwiczenia możesz wykonywać. Ważna jest również Twoja pozycja w łóżku - nie powinna powodować skracania mięśni i sztywnienia stawów. Regularnie wykonywana gimnastyka oddechowa i proste ćwiczenia ruchowe wpłyną korzystnie na układ krwionośny - działania te przyspieszą możliwość wykonania zaopatrzenia protetycznego i powrót do aktywności.


Prawidłowe pozycje ułożeniowe kikuta

Zaraz po operacji ciągłe leżenie w jednej pozycji może sprawiać trudność, samodzielne obracanie się w łóżku również będzie dużym wyzwaniem, dlatego poproś o pomoc personel medyczny. Ważne, abyś często zmieniał pozycje - pozwoli to znaleźć wygodną, optymalną pozycje i zapobiegnie powstawaniu odleżyn.

Pozycja w jakiej odpoczywasz ma duże znaczenie. Podczas, gdy leżysz na plecach kikut nie powinien być układany przez dłuższy czas na poduszce. Jeśli siedzisz na wózku inwalidzkim lub łóżku zwróć uwagę na częstą zmianę pozycji kikuta - zapobiegnie to skracaniu mięśni i powstaniu ograniczeń ruchomości kikuta, które mogą utrudnić dobre funkcjonowanie w protezie.

Ćwiczenia ruchowe po amputacji - zapobieganie przykurczom

Ćwiczenia rozciągające po amputacji - zapobieganie przykurczom


Ćwiczenia ruchowe

Jeżeli będziesz już na tyle silny to możesz rozpocząć trening czynności dnia codziennego. Początkowo samodzielne wstawanie z łóżka i dłuższe siedzenie może sprawiać trudność - z biegiem czasu czynności te staną się coraz łatwiejsze. Fizjoterapeuta podpowie jakie sposoby radzenia sobie podczas codziennych aktywności będą najlepsze. Z czasem będziesz mógł wykonywać pierwsze próby wstawania z pomocą balkonika lub kul łokciowych - dobór dodatkowego sprzętu pomocniczego będzie zależny od Twojej zdolności utrzymania równowagi.

Trening aktywności dnia codziennego

Jeżeli będziesz już na tyle silny to możesz rozpocząć trening czynności dnia codziennego. Początkowo samodzielne wstawanie z łóżka i dłuższe siedzenie może sprawiać trudność - z biegiem czasu czynności te staną się coraz łatwiejsze. Fizjoterapeuta podpowie jakie sposoby radzenia sobie podczas codziennych aktywności będą najlepsze. Z czasem będziesz mógł wykonywać pierwsze próby wstawania z pomocą balkonika lub kul łokciowych - dobór dodatkowego sprzętu pomocniczego będzie zależny od Twojej zdolności utrzymania równowagi.



Powiązane tematy